آنچه شما خواسته اید !!!!!!

شبکه دامپزشکی شهرستان نکا

آنچه شما خواسته اید !!!!!!

شبکه دامپزشکی شهرستان نکا

تولید مثل در گربه ها

تولید مثل در گربه ها


- تشخیص آبستنی در گربه ها



در ابتدا باید دانست که غلظت پروژسترون در خون به سرعت بین هفته - های اول تا چهارم آبستنی افزایش می یابد. در هفته های سوم و چهارم آبستنی سرپستانک ها پرخون (قرمز) می شوند. غلظت پروژسترون به تدریج از هفته پنجم به بعد کاهش می یابد و دو روز قبل از زایمان دچار افت بسیار شدیدی می شود.

در طی روزهای 16 تا 26 پس از جفت گیری می توان از راه لمس شکم آبستنی را تشخیص داد. از طریق سونوگرافی ، وزیکولهای کروی و anechoic در 11 تا 14 روزگی پس از جفت گیری قابل مشاهده اند.

در رادیوگراف های تهیه شده پس از 49 روزگی آبستنی سیستم استخوانی جنین به طور کامل قابل مشاهده است .


البته ذکر این نکته لازم است که دانسیته های استخوانی در استخوانهای طویل نظیر ران یا دنده ها در رادیوگرافهای تهیه شده در 38 روزگی هم قابل مشاهده است.

- زایمان طبیعی در گربه
در گربه های ماده افت درجه حرارت 12 ساعت قبل از زایش رخ می دهد ولی این مسئله نسبت به سگ کمتر به عنوان معیار قابل اتکا برای تشخیص زمان زایمان مطرح است.

زایمان طبیعی به طور کلی به سه مرحله تقسیم می شود :

1 - مرحله اول : این مرحله در گربه ها بطور معمول بین 12 تا 24 ساعت طول می کشد.

در این زمان قدرت و تعداد انقباضات رحمی افزایش یافته و سرویکس هم باز می شود. حیوان در این مرحله به تناوب رفتارهایی نظیر گوشه گیری و بی قراری را نشان می دهد و به فراهم کردن محل زایمان می پردازد و گاهی هم استفراغ مشاهده می شود. له له زدن و لرز نیزگاهی از علائم این مرحله است. ترشحات واژن حیوان نیز در این مرحله آبکی و شفاف می باشد.

2 - مرحله دوم : در این مرحله حیوان به طور کامل زور زدن شکمی را بروز می دهد که نتیجه انقباضات قوی رحم است و در زمان خروج نوزاد به اوج خود می رسد. این زور زدن نباید بیش از یک تا دو ساعت بین تولد نوزادان طول بکشد. بی اشتها شدن ، لرز و له له زدن حیوان نیز معمولاً در این مرحله قابل انتظار است.

در گربه ها معمولاً اولین بچه در عرض یک ساعت پس از شروع مرحله دوم و بچه های بعدی با فاصله 10 تا 60 دقیقه از هم به دنیا می آیند.

3 - مرحله سوم : این مرحله مخصوص خروج جفت است. البته در مورد گربه ها نمی توان این مرحله را بطور کامل جدا از مرحله دوم درنظر گرفت و در حقیقت این مرحله در دل مرحله دوم قرار دارد. به عبارت دیگر گربه ها که چند قلوزا هستند دائم در بین مراحل دوم و سوم در رفت و آمد هستند. معمولاً جفت مربوط به هر نوزاد در گربه عموماً بین 5 تا 15 دقیقه دفع می شود. البته مواردی هم مشاهده شده که جفت مربوط به یک نوزاد همراه نوزاد بعدی دفع شده است


منبع : http://www.bluedvm.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد