آنچه شما خواسته اید !!!!!!

شبکه دامپزشکی شهرستان نکا

آنچه شما خواسته اید !!!!!!

شبکه دامپزشکی شهرستان نکا

سال نو مبارک


              سال نو مبارک







معنی ماه های ایرانی

معنی ماه های ایرانی 


به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند

فروردین؛ فروردهای پاکان
فروردین نام نخستین ماه از فصل بهار و روز نوزدهم هر ماه در گاه شماری اعتدالی خورشیدی است. در اوستا و پارسی باستان فرورتینام، در پهلوی فرورتین و در فارسی فروردین گفته شده که به معنای فروردهای پاکان و فروهرهای ایرانیان است. بنا به عقیده پیشینیان، ده روز پیش از آغاز هر سال فروهر در گذشتگان که با روان و وجدان از تن جدا گشته، برای سرکشی خان و مان دیرین خود فرود می آیند و ده شبانه روز روی زمین به سر می‌برند. به مناسبت فرود آمدن فروهرهای نیکان، هنگام نوروز را جشن فروردین خوانده اند. فروهران در ده روز آخر سال بر زمین هستند و بامداد نوروز پیش از بر آمدن آفتاب، به دنیای دیگر می‌روند

ادامه مطلب ...

تاریخچه عید نوروز

نوروز در تاریخ


دانش ما از آغاز جشن گرفتن نوروز بسیار محدود است. مدارک نوشتاری در تاریخ ایران، تا قبل از قرن اول بعد از میلاد ذکری از نوروز نمی کنند. هرچند که بسیاری از محققان بر این عقیده هستند که یکی از دلایل ساختمان مجموعه پارسه (تخت جمشید)، جشن گرفتن نوروز و بارعام نوروزی شاهنشاهان هخامنشی بوده، اما نبود هیچگونه نشانه ای از وقوع این مراسم در دوران هخامنشی، برای بعضی از دانشمندان این سوال را پیش آورده که آیا نوروز در دوران باستانی به عنوان یک مراسم دولتی جشن گرفته می شده یا نه؟
نخستین برخورد ما با نوروز در مدارک تاریخی به سلطنت ولاش اول اشکانی (51-78 پ م) باز می گردد. ولاش اول را عموما" پایه گذار بسیاری از مراسم ایرانی از جمله سده می دانند و نوشته شدن قسمتهایی از اوستا را نیز به دوران او نسبت می دهند. متاسفانه کمبود مدارک کامل ما را از تحقیق لازم در مورد جزئیات برگزاری نوروز در دوران اشکانی محروم می کند.
برعکس، از مراسم نوروز در دوران ساسانی(224-650 پ م) اطلاعات جامعی در دست داریم. کتیبه های ساسانی، پند نامه ها و دیگر قطعه های ادبیات ایرانی میانه، از برگزاری جشن سال نو در دربار ساسانی صحبت می کنند. مراسم بار نوروزی که در آن شاهنشاه برای تمام اعضای دولت و نمایندگان ملت، بارعام ترتیب می داد، از بازمانده های مراسم ساسانی است.

ادامه مطلب ...

بیماری طاعون گاوی

بیماری طاعون گاوی



مقدمه:
بسیاری از احتیاجات غذایی انسان ها از دام ها به دست می آید و در بین دام ها گاو در تولیدات دامی نقش مهمی دارد
می دانید که جمعیت جهان و همین طور جمعیت کشور ما روز به روز بیشتر می شود به همین دلیل نیاز به مواد غذایی ، مخصوصاً تولیدات دامی نیز زیادتر می گردد . برای رفع این نیازها باید تولیدات دام ها را بالا ببریم .
یک گاودار خوب برای موفقیت در کار خود باید خیلی از چیزها را بداند به طور مثال باید در زمینه های مدیریت ، پرورش ، پیشگیری از بیماری ها و ... اطلاعات و آگاهی های لازم را داشته باشد. در این صورت بر مشکلات غلبه کرده و در کار خود موفق خواهد شد. در کار دامداری، آگاهی از بیماری های دامی بسیار مهم است.
در این مقاله سعی کرده ایم شما را با بیماری طاعون گاوی آشنا کنیم و راه های شناسایی و پیش گیری از این بیماری را به شما معرفی کنیم . تا با عمل کردن به نکته ها و راهنمائیهای ارائه شده، دام های شما سالم بمانند و تولیدات و درآمد شما زیادتر بشود .
انشاء ا...



ادامه مطلب ...